Творча робота

УДК 373.5.015.31:004.9                                              Я.С. Ангелов, В.В. Гонта 
м. Вінниця, Україна
(науковий керівник – кандидат педагогічних наук, Бойчук В.М..)

РОЗВИТОК ТВОРЧОСТІ УЧНІВ ЗАСОБАМИ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Постановка проблеми. Проблема творчої діяльності актуальна не тільки на виробництві або сільському господарстві. Ще у більшій мірі вона важлива в процесі підготовки майбутніх кваліфікованих робітників в училищах. При пошуках шляхів формування і розвитку творчих здібностей відповідно до психологічних, закономірностей слід враховувати що ці здібності не лише проявляються, а й створюються в діяльності. В цьому зв'язку необхідно особливу увагу  в навчально-виховному процесі, в тому числі і в позаурочній роботі із загальноосвітніх і спеціальних дисциплін, приділяти організаціі самостійної роботи учнів, що має творчих характер.
Проблеми комп'ютеризації навчання активно обговорюються психологами, педагогами, методистами. Розвиток комп'ютерних засобів навчання, які ефективно можуть бути використані у сфері освіти, відбувається значно швидше, ніж їх впровадження в процес викладання конкретних дисциплін. В основному це пов'язано з виникненням певних труднощів в розробці відповідного новим вимогам змісту навчання, а також складністю пошуку оптимального поєднання використовуваного прикладного програмного забезпечення з конкретним учбовим матеріалом. До чинників, що перешкоджають успішному впровадженню комп'ютерних засобів навчання в учбовий процес слід віднести: дефіцит висококваліфікованих викладацьких кадрів у зв'язку з падінням соціального статусу і рівня матеріальної оцінки праці вчителів і викладачів; відсутність педагогічних технологій, сприяючих ефективному застосуванню комп'ютерних засобів навчання у позашкільній роботі; невірне розуміння ролі і місця комп'ютерної графіки у сфері дизайн-освіти; недостатнє фінансування позашкільних закладів, необхідне для придбання і постійної модернізації або ремонту комп'ютерної техніки, а також періодичного оновлення системного і прикладного програмного забезпечення і ін.
Аналіз попередніх досліджень. Проаналізувавши переглянуту нами літературу ми можемо сказати, що питанням про розвиток творчих здібностей учнів в позаурочний час займалися багато відомих науковців. Проблемами творчості з давніх-давен цікавилися Платон, Аристотель, Августин, Гегель, Й.-Г.Песталоцці, та ін. Більш глибоке дослідження питань творчості, особливостей творчої діяльності, умов формування творчої особистості почалося на межі ХІХ та ХХ століть. Великий внесок у дослідження проблем творчості внесли Г.Я. Буш, О.М.Леонтьєв, К.С.Пігров, Я.О.Пономарьов, С.Л.Рубінштейн, О.К.Тихомиров, П.Я.Якобсон, Л.В.Яценко. К.С. Виготський, М.Д. Левітов. 
Мета статті полягає в тому, щоб показати суттєві переваги використання в процесі навчання мультимедійних презентацій мають певні обмеження їх застосування. Перш за все для їх повноцінного використання у навчальному процесі викладачам потрібен постійний доступ до комп’ютерів. 
Виклад основного матеріалу.  Формування інформаційної культури сучасної людини у великій мірі залежить від вивчення інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій у загальноосвітніх навчальних закладах. Без вивчення інформатики неможливе формування сучасного світогляду, розуміння ролі інформаційних процесів у природі, суспільстві, техніці.
Комп’ютеризація навчальних закладів та підключення до глобальної мережі Інтернет відкриває великі можливості доступу до інформації, її використання, впровадження комп’ютерних технологій, мультимедійних засобів в освітній процес. Саме використання цих можливостей у великій мірі залежить від рівня і якості досягнення знань учнями у вивченні шкільного курсу інформатики та комп’ютерних наук. Тому пошук нових методик в навчально-виховному процесі продовжується, здійснюється філософське переосмислення ролі інформатики та інформаційних процесів, зростає розуміння загальнонаукового значення інформаційного підходу як методу наукового пізнання. На першому плані постають завдання формування не тільки комп’ютерної грамотності школяра, а й формування інформаційної культури школярів, ознайомлення учнів з основами інформатики, як фундаментальної галузі наукового знання. 
Умовно можна виділити п'ять рівнів застосування комп'ютерних засобів навчання у позаурочній роботі:
1. вивчення основ комп'ютерної писемності, в процесі якого формуються системи знань в області нових інформаційних технологій, основних понять про конструкцію, принципи роботи комп'ютерної техніки і периферійних пристроїв, про специфіку роботи операційних систем, призначення, функціональні особливості, можливості, принципах роботи і взаємодії прикладного програмного забезпечення і т.п.;
2. здійснення загальної підготовки за допомого комп'ютера. Комп'ютерні технології використовуються як доповнення до існуючих учбових програм по різних дисциплінах і виступають як один із засобів навчання. Новчальні програми, демоверсії, Інтернет, інтерактивне відео, бази даних використовуються в учбовому процесі у поєднанні з існуючими дидактичними матеріалами, підручниками, методичною допомогою і ін. У позаурочній роботі разом з традиційними засобами навчання можуть бути використані повчальні і контролюючі комп'ютерні програми. Нові комп'ютерні технології виступають як засіб доступності практично будь-якої необхідної інформації. Основна мета їх застосування - формування теоретичних знань по окремих дисциплінах і контроль за їх засвоєнням.   
Використання комп'ютерних засобів навчання сприяє зміцненню міжпредметних зв'язків, що реалізовуються, зокрема, в процесі пошуку композиції, колірного рішення, матеріальності проектів, в ході виконання  пропедевтических завдань для пленера і ін.


Мал.1 Зразок слайду презентації до уроку
Використання комп'ютерних засобів навчання як засобу розвитку творчих здібностей старшокласників, зокрема до дизайнерської діяльності. Базується, з одного боку, на свідомій, контрольованій вчителем організації учбового процесу, дозованому пред'явленні інформації у певній послідовності (у зв'язку з можливим в деяких випадках негативним впливом образного представлення інформації на процес творчого мислення тих, що навчаються), з іншого боку, на вільному виборі що навчаються способів не тільки освоєння і переробки учбового матеріалу, але і вирішення проектних завдань. При цьому умови протікання учбово-творчої діяльності наближені до умов реальної професійної діяльності. Контроль вчителя за процесом і результатами кожного етапу розумової і учбово-творчої діяльності тих, що навчаються дозволяє коректувати хід учбового процесу і індивідуально підходити до розвитку творчих здібностей кожного з них.
Слід враховувати, що основна увага на цьому рівні застосування комп'ютерних технологій в графічній діяльності потрібно приділяти не комп'ютеризації навчання взагалі, а ефективному використанню засобів комп'ютерної графіки для вирішення що навчаються художньо-мистецьких завдань.
 Використання комп'ютерних технологій як засобу самостійного творчого і професійного самовираження старшокласників. Умови протікання навчально-творчої діяльності максимально відповідають умовам реальної професійної діяльності. Роль вчителя як учасника освітнього процесу в цьому випадку направлена на контроль за результатами учбово-творчої діяльності що навчаються, який здійснюється на завершальній стадії навчання.
Комп'ютерна графіка, з одного боку, виступає як новий вигляд мистецтва, з іншої - як засіб виробництва дизайнера. Наприклад, застосування в навчальному процесі комп'ютерних настільних видавничих систем дозволяє моделювати повний цикл роботи художника-дизайнера в процесі створення готової поліграфічної і рекламної продукції, розробки інтернет-сайтів і т.п. Для прикладу наведемо особливості веб-дизайну, як сучасного виду проектно-технологічної діяльності в комунікаційних технологіях. В основі дизайну сайта лежать ті самі базові принципи, що і в основі інших різновидів дизайну. Принцип функціоналізму (“що функціонально, то красиво”) було сформульовано в першій половині ХХ ст. у межах школи Баухауз. Створення дизайну сайта робить реалізацію цього принципу цілком досяжною метою. Під час розроблення сайта вирішують усі питання його функціонування ще на етапі проектування макета.
Нові інформаційні і комп'ютерні технології як засіб доступності інформації служать цілям формування цілісного світогляду учнів, роблячи вплив на формування творчої особистості, надаючи нові можливості для самовираження, реалізації і розвитку здатностей до дизайнерської діяльності.
Висновки: У сучасних умовах саме за допомогою комп'ютерних технологій здійснюється зв'язок з широким соціальним і культурним контекстом у позашкільній роботі, розвивається здатність особистості адекватно оцінювати ситуації, що виникають в реальній професійній діяльності, Слід взяти до уваги, що оскільки використання комп'ютерних технологій дозволяє учневі по-новому реалізувати свої творчі здібності, комп'ютерна графіка все частіше розглядається як новий вигляд мистецтва. Проте комп'ютерна графіка є не тільки засобом малювання за допомогою комп'ютера. Вона розвивається у різних напрямах, до яких окрім створення художніх робіт за допомогою програмних засобів, імітуючих класичні інструменти художника, відносяться поліграфія, графічний комп'ютерний дизайн в рекламі (зокрема зовнішньою), веб-дизайн, тривимірна комп'ютерна графіка і анімація, відеомонтаж, мультимедіа, САПР).
В зв'язку з цим у позашкільній роботі необхідно максимально ефективно використовувати засоби і можливості комп'ютерних технологій, формувати систему професійних знань і умінь, розвивати здібності старшокласників до художньо-проектної творчості, зважаючи на специфіку комп'ютерної графіки в різних областях дизайнерської діяльності.

Література:
Р.С.Гуревич, Теорія і практика навчання в професійно-технічних закладах. Вінниця – 2008;
[Електронний ресурс] Режим доступу: http://knowledge.allbest.ru/pedagogics/3c0a65635a3ac69a4c43a88421216d27_0.html.
С.Ю.Ткаченко. Розвиток творчих здібностей учнів засобами комп’ютерних технологій.
Аронов М.Ф. Формування основ професійної майстерності. Мінськ, 1994.

Ключові слова: Метод, розвиток творчості учнів, комп'ютерні технології
Ключевые  слова. Метод,  развитие творчества учащихся,  компьютерные технологии
Keywords: Methods, work of pupils by means, computer technology.

У статті висвітлюються розвиток творчих здібностей учнів на уроках та в позаурочний час, розкритті особливості організації навчання з використанням творчих здібностей учнів на уроках та в позаурочний час.

В статье освещается развитие творческих способностей учащихся на уроках и во внеурочное время, раскрытии особенности организации обучения с использованием творческих способностей учащихся на уроках и во внеурочное время.

The article highlights the theoretical basis, the concept of "Development of creative abilities of pupils in the classroom and during after-hour time" disclosure of particular training organizations with creative abilities of pupils in the classroom and outside school hours.

Комментариев нет:

Отправить комментарий